Handledarkurs i Stockholm

För handledare och elev vid privat övningskörning

Sedan år 2006 är det lag på att handledare och elever behöver genomgå en handledarutbildning (även kallad introduktionsutbildning eller handledarkurs) innan privat övningskörning får utföras.

Elev och handledare kan gå utbildningen var för sig. Eleven måste vara minst 15 år och 9 månader för att få gå handledarutbildningen (man får övningsköra med personbil från det att man är 16 år).

Behöver du boka in handledarkurs för körkort i Stockholm City, Södermalm, Globen, Nacka, Bagarmossen, Årsta, Enskede, Saltsjö, Farsta, Värmdö, Gustavsbergs eller Sickla då är du varmt välkommen till Hammarby Sjöstads Trafikskola i Stockholm.

På Hammarby Sjöstads Trafikskola håller vi handledarutbildningar på lördagar och torsdagar. Lördagar kl. 10.30 till 13.40 och torsdagar kl. 17.00 till 20.10. Du hittar oss på Hammarby Allé 159 bredvid Hemmakväll.

Övningsköra privat

Vad innehåller handledarkursen?

Handledarutbildningen innehåller tre delar:

• Körkortsutbildningens mål och innehåll samt regler för övningskörning,
  • hur man planerar och strukturerar övningskörningen och
  • viktiga faktorer för trafiksäkerheten och miljön.

En handledarkurs är minst tre timmar. Under utbildningen får du bland annat information om vad du som handledare har för ansvar vid övningskörningen, vilka krav och bedömningskriterier som gäller vid förarprov (kunskapsprov och körprov).

Du får också information om körsättets betydelse för minskad förbrukning av drivmedel, lägre bränslekostnader och minskade utsläpp av koldioxid samt hur viktig körerfarenheten är för trafiksäkerheten. Man diskuterar också på vilka sätt handledare och elev kan tolka samma trafiksituation olika.

Läs mer på Trasportstyrelsens hemsida

handledarkurs körkort i Stockholm

Kursinformation

På Hammarby Sjöstads Trafikskola, Hammarby Allé 159, 120 65 Stockholm.

Kursledare

Nabil Eid

Omfattning

Handledarutbildningen sker i grupp vid ett kurstillfälle på 3 timmar exkl. raster.

595:- just nu 399:- per deltagare